Monthly Archives: February 2015

Syak Wasangka Hapus Sifat Baik Mukmin

SYAK WASANGKA

Suatu ketika seorang perempuan lihat perempuan lain memegang sepatu, karena dalam hatinya sudah tertanam kebencian maka langsung pikiran buruknya menyangka kalau perempuan lain itu baru beli sepatu,”ora nduwe duit kok tuku sepatu!”, begitu kata-kata dengkinya muncul tanpa konfirmasi. Ternyata perempuan lain itu baru mengambil sepatunya yang dipinjam temannya setahun yang lalu dan juga sepatu itu bukan sepatu baru, tapi sepatu yagn dibeli 2 tahun yang lalu, jadi bukan sepatu baru.

Itulah bahanya syak wasangkan, apalagi dibakar oleh kebencian. Hancur kebaikan seorang mukmin! Jangan bergaul dan dekat dengan orang yang berhati hasud dan pendengki, karena hati kalian akan terkena atau kecipratan keburukannya.

Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ “
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.” (Al-Hujuraat ayat 12).
“Jika Allah mengkehendaki kebaikan bagi seseorang hamba-Nya, disegerakan bagi hamba itu balasan ketika di dunia. Sebaliknya jika Allah menghendaki dengan hamba-Nya keburukan, ditangguh pembalasan itu supaya disempurnakannya pada hari kiamat. Sesungguhnya besarnya pahala itu bergantung pada besarnya ujian, sesungguhnya Allah itu apabila dia mengasihi sesuatu kaum dia menguji mereka dengan kesusahan. Sesiapa yang ridho dengan kesusahan itu akan mendapat keredaan Allah dan siapa yang tidak ridhlo maka dia akan menerima kemurkaan Allah.” – Riwayat at-Tirmizi
Apabila hati dan pemikiran sudah dikuasai perasaan syak, akan wujud rasa tidak puas hati atau hendak marah dengan pihak lain boleh jadi ahli keluarga, pasangan kita, rakan dan teman sepejabat. Selalunya apabila fikiran asyik memikirkan perkara negatif, inilah masa sangat disukai syaitan untuk menyucuk dan mengajak kita berfikir lebih jauh atau lebih buruk lagi mengenai orang itu. Pelbagai skrip dimasukkan dalam pemikiran kita supaya perasaan syak wasangka itu terus menghantui diri dan hati, maka ketika itu timbul pula rasa ingin membalas dendam terhadap perbuatan disangkakan dilakukan orang itu.

Continue reading

Leave a Comment

Filed under Agama